4آوریل 2022 - بر اساس مطالعه ای که امروز در مجله معتبرHypertension ، مجله ی انجمن قلب آمریکا منتشر شد، یک امتیاز خطر بر اساس یک نقشه ی ژنی، می تواند احتمال فشار خون بالا را که منجر به مشکلات قلبی یا سکته در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود، پیش بینی کند. این ابزار ممکن است به ویژه در هدایت درمان برای افرادی که به تازگی دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده شده است یا برای افراد مبتلا به پیش دیابت، مفید باشد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 ، دو برابر بیشتر از افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا نیستند در معرض حمله قلبی یا سکته هستند. معیارهای مختلفی از وضعیت سلامتی، مانند فشار خون، کلسترول و سطوح قند خون، معمولاً برای تعیین خطر ابتلای یک فرد به بیماری قلبی استفاده می شود. در این مطالعه، محققان بررسی کردند که آیا واریته های ژنتیکی مرتبط با فشار خون بالا با بیماری قلبی یا سکته بعدی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز مرتبط است و آیا می توان از این اطلاعات برای تعیین امتیاز خطر استفاده کرد.

دکتر Pankaj Arora، سرپرست تیم تحقیق، و مدیر برنامه کلینیک Cardiogenomics وکاردیولوژی بالینی و تحقیقات ترجمه ای در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، گفت: افزایش خطر ژنتیکی فشار خون بالا ممکن است برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ قلبی عروقی قرار دهد. ما این مطالعه را با هدف شناسایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که در معرض خطر بیشتری برای حوادث قلبی عروقی هستند با استفاده از این امتیاز خطر ژنتیکی انجام دادیم و این که آیا کنترل دقیق قند خون بر ارتباط بین خطر ژنتیکی فشار خون بالا و پیامدهای قلبی عروقی تأثیر می گذارد یا خیر.

دکتر Aroraو همکارانش سوابق سلامتی 6335 شرکت‌کننده را از پایگاه داده های کارآزمایی " اقدام برای کنترل خطر قلبی عروقی در دیابت (ACCORD)" که داده‌های ژنتیکی افراد شرکت کننده را در اختیار محققان قرار داده است، ارزیابی کردند. گروه مطالعه متشکل از 37٪ زن بودند، و شرکت کنندگان نژاد یا قومیت خود را اعلام کردند: 15٪ آمریکایی آفریقایی تبار، 6٪ اسپانیایی،70 درصد سفید پوست و 9 درصد از سایر اقوام بودند. همه شرکت کنندگان دیابت نوع 2 و فشار خون بالا داشتند و به مدت 3.5 سال تحت نظر بودند.

محققان یک نقشه ی واریته ی ژنتیکی، شامل بیش از 1000 واریانت ژنتیکی رایج که بر فشار خون تأثیر می‌گذارند را باDNA شرکت‌کنندگان در مطالعه مقایسه کردند، تا خطر ژنتیکی شرکت‌کنندگان مشخص شود. تطابق بیشتر بین DNA شرکت‌کننده و نقشه ی واریانتهای ژنتیکی شناخته شده ی فشار خون بیانگر امتیاز خطر ژنتیکی بالاتر بود.

محققان دریافتند که این امتیاز خطر ژنتیکی، می تواند افرادی را که در معرض خطر بالاتر حوادث قلبی عروقی هستند، شناسایی کند:

·        برای افرادی که نمرات خطر ژنتیکی آنها بالاتر از میانگین بود، هر درجه بالاتر با 12 درصد خطر بیشتر برای بیماری قلبی یا حوادث سکته، مرتبط بود.

·        ارتباط خطر ژنتیکی با حوادث قلبی عروقی یکسان بود، حتی اگر شرکت کنندگان داروهایی برای مدیریت سطح قند خون خود مصرف می کردند.

محققان اظهار داشتند که به ارزیابی­های بیشتر نمرات خطر ژنتیکی در افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا نیستند، نیاز دارند تا بتوانند این یافته ها را به طور گسترده تری اعمال کنند.

دکتر آرورا و همکارانش همچنین خاطرنشان کردند که یافته‌های مربوط به تفاوت در نمرات خطر ژنتیکی افراد برای فشار خون بالا، به طور کامل توضیح نمی‌دهد که چرا به نظر نمی‌رسد کنترل شدید قند خون (درمان تهاجمی با انسولین، داروها، رژیم غذایی و ورزش) برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 طولانی مدت، فواید قلبی عروقی داشته باشد.

دکتر آرورا گفت: با این حال، یک امتیاز خطر ژنتیکی ممکن است برای افرادی که به تازگی دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده شده است، مفید باشد زیرا به شناسایی آن دسته از افرادی که باید تغییرات شدیدتری در سبک زندگی خود اعمال کنند، مانند تغییر در رژیم غذایی و ورزش، و مدیریت تهاجمی تر وزن، فشار خون و ترک سیگار، کمک می کند.

دکتر ادواردو سانچز، معاون پیشگیری در انجمن قلب آمریکا، و سرپرست بالینی برنامه ی Know Diabetes by Heart، یک ابتکار عمل مشترک بین انجمن قلب آمریکا و انجمن دیابت آمریکا که به ارتباط بین دیابت و بیماری های قلبی عروقی می پردازد، گفت: اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، علاوه بر کنترل قند خون، که کاملاً مهم است، کارهای زیادی می توانید برای کاهش خطر بیماری قلبی انجام دهید، ما افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را به شدت تشویق می کنیم تا با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد سایر عوامل خطر شخصی و خانوادگی برای بیماری قلبی یا سکته مغزی، و اینکه چه کاری می توانند برای مدیریت یا اصلاح روشهای مدیریت بیماری خود انجام دهند، صحبت کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-04-gene-heart-disease-people-diabetes.html